Prosjektet jobber for å identifisere og kvantifisere muligheter og barrierer for gjenbruk av el-bilbatterier og batterier fra maritim industri. Second life-batterier fremstår som en løsning. En ny rapport gir oversikt over dagens situasjon og vurdering omkring fremtidig utvikling av second-life-applikasjoner i Norge.
Innen 2030 forventes batterikapasiteten fra personbiler i Norge å være 81 GWh, hvorav kapasiteten for 2nd life-applikasjoner fra brukte elbiler er beregnet til 1,5 GWh. Fra maritim industri er kapasiteten estimert til omkring 43 MWh, og den største andelen hentet fra bil- og passasjerferger. Batterivolumet fra maritim sektor forventes for øvrig å øke betraktelig frem mot 2030 og 2050.
Den vanligste kjemiske sammensetningen i batterier i dag for både el-kjøretøy og maritime batterier er NMC (Nickel Manganese Cobalt). El-kjøretøy benytter også NCA (Lithium Nickel-Cobalt-Aluminum Oxide)- og LMO (Lithium Manganese Oxide)-batterier mens maritime skip tenderer mer over til LFP (Lithium Iron Phosphate) og LTO (Lithium Titanate Oxide)-batterier. Det er ikke helt likefrem å forutsi langt frem i tid hvilken kjemiske batteritype som vil dominere, men om en tar i betraktning kobolts begrensede tilgjengelighet og den overlegne livssyklusen til LFP-batterier, har denne typen batterier vekstpotensial både i bil- og maritim industri.
2nd life-batterienes kvalitet og anvendbarhet på nasjonal og internasjonal skala vil i stor grad avhenge av driftsforholdene i det «første livet», som lading, utladning og levetid, i tillegg til sikkerhetskravene som stilles til applikasjonene.
Den vanligste 2nd life-bruken i Europa i dag finner vi i distribuert småskala energilagring for boligbygg, og storskala stasjonær energilagring for kommersielle bygninger, nettstabilisering og ladestasjoner. Ofte er batterilagring kombinert med en annen fornybar energikilde i hybridsystemer. Batteriene er også ofte brukt til å betjene flere applikasjoner samtidig, som økt egenforbruk slik at ladebehovet reduseres eller som back-up kraft.
Les rapporten i sin helhet (engelsk)
Relevante nyheter
-
16. mai 2024
Solkraft i vinden – er det bra for både energiproduksjon og natur?
Utbygging av solkraftanlegg på bakken er den nye satsinga i fornybarbransjen, men hvordan…
-
11. april 2024
Nye forskningssentre for miljøvennlig energi til IFE
Forskningsrådet styrker satsningen på batteriteknologi og solenergi gjennom etablering…