MoreIsLess

Batteriteknologi har for tiden stor interesse for allmennheten og har stor innvirkning på livet til hver og en av oss. Nesten alle, iallefall i den vestlige veden, har en type forbrukerelektronikk med et oppladbart batteri i, og flere og flere går til annskaffelse av elektriske kjøretøy. Ved å forbedre batteriene og dermed øke kjøreavstanden for elektriske biler, så vil flere velge å bytte ut sine fossile kjøretøy til elektrisk. Det dette prosjektet forsøker er å øke energitettheten til batteriene ved å utvikle tykkere elektroder. Hovedideen er at ved å øke mengden aktivt materiale (elektrodemateriale) vs. inaktivt materiale (strømsamlere, forpakning, etc), så vil den totale energien per batterimasse øke. Det er selvfølgelig mange utfordringer med denne framgangsmåten. En av hovedbekymringene er knyttet til transportegenskaper i elektrodematerialet for å oppnå akseptable ladetider uten betydelig nedbrytning av batteriene. I MoreIsLess så vil vi angripe disse problemstillingene med en kominasjon av modellering, innovativ elektrodedesign og avansert karakterisering av elektroder og batterier.